Betyg är bra för elever med sämre förutsättningar.

Att betyg inte är något perfekt mått på kunskap är nog de flesta överens om. Däremot kan betyg många gånger ge tydligare indikationer på var en elever ligger kunskapsmässigt än andra former av utvärderingar som utvecklingssamtal eller skriftliga omdömen. Det ena behöver dock inte utesluta det andra. Ofta hävdar dock vänsterdebattörer och en del pedagogikforskare att betyg inte skulle ha någon effekt på elevernas resultat och att det finns entydiga forskningsresultat som belägger detta. Ibland påstås det t.o.m. att betyg skulle vara direkt skadliga.

Att några entydiga svar på betygens inverkan finns är inte sant. Det finns forskning som visar på det ena eller det andra, men någon direkt skadlig inverkan är svår att belägga, vilket gör att Miljöpartiets tal om detta faller platt. Ofta talar också vänsterpartierna om betyg bara fungerar som en sorteringsmekanism och detta missgynnar de som kommer från de mest studieovana hemmen. Nu kommer dock en ny undersökning som visar att betyg tvärtom gynnar de som har lågutbildade föräldrar. I rapporten ”Betygsatta barn – spelar det någon roll i längden?” från Institutet för Arbetsmarknadspolitisk Utvärdering konstateras att de som förlorade mest på betygens avskaffande i de lägre åldrarna är flickor och även pojkar som är barn till lågutbildade. De som tjänade mest på reformerna under 1960- och 1970-talen var söner till högutbildade.

”Bland de lågutbildades döttrar var det färre som klarade gymnasiet när de inte fick betyg. För pojkar ser effekterna olika ut beroende på familjebakgrund. Medan sannolikheten att klara gymnasiet minskade bland de söner till lågutbildade när betygen avskaffades, ser betygsfriheten ut att ha gynnat söner till högutbildade”.

Detta talar emot allt vad som brukar hävdas i debatten, särskilt från Vänsterpartiet, men också Miljöpartiet. Det är de svaga som missgynnas när uppföljning och utvärdering blir otydligare. Skillnaderna blir inte mindre bara för att man låtsas att de inte finns, vilket de rödgröna inte verkar vara på det klara med i det här fallet liksom som så många andra gånger.

Kalle Bäck

Annonser

1 kommentar

Under Utbildningspolitik

Ett svar till “Betyg är bra för elever med sämre förutsättningar.

  1. Ping: Kalle Bäck | FS, betyg och nationaldag.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s